sobota, 7 lutego 2015

Talisman: Magia i Miecz - The Woodland - recenzja dodatku

Dodatek do gry Talisman: Magia i Miecz (4-ta edycja)

Rytuał odprawiony przez Królową Mab w dzień Letniego Przesilenia na wiele lat spowił krainę Lasu nieprzestępnymi mgłami. Smętne opary blokujące wejście do tego baśniowego świata odpuściły i Las ponownie stoi otworem przed poszukiwaczami przygód. Jednakże zamieszkujące te tereny przyjazne ongiś istoty, zmieniły się. Czy odważysz się wkroczyć do magicznego świata wróżek i elfów by odkryć sekrety Lasu?

Poznaj tajemnice baśniowej krainy (Pajęcza Królowa odpoczywa po lakierowaniu)

Dodatek Woodland to najnowsze dziecko FFG ze świata Talismana (nie licząc mini rozszerzenia The Deep Realms). Recenzję zamieszczamy nieco szybciej, odpowiadając tym samym na prośbę kilku osób.
Nasza plansza doczekała się ostatniego dodatku, który zapełnia ostatni róg głównej planszy gry. Na teren nowej planszy możemy wejść jak się wszyscy domyślają z pola Las. Pierwsza różnica w stosunku do innych planszowych kornerów to sposób jego składania. Jest on nieznacznie inny niż Podziemia, Góry i Miasto, co nie zmienia faktu że wielkościowo pasuje idealnie. Zazwyczaj po rozpakowaniu kolejnego rozszerzenia do Talismana biorę się za przeglądanie nowych postaci. Każda z postaci z nowego dodatku będzie operować specjalnymi, przeznaczonymi dla nich żetonami. Prastary Dąb (cudna grafika, zdecydowanie moja ulubiona nowa postać!) będzie manewrował żetonami Wzrostu, niejaki Leywalker będzie używał żetonów Portali, Zwiadowca posiada żetony Ukrytych Ścieżek, Wojownik Totemu posiądzie żetony Duchów (widać postać wzorowana na Indianach), a Pajęcza Królowa motać będzie żetonami Pająków. Żetony będą używane podczas korzystania ze zdolności konkretnej postaci, np. Leywalker może za każdym razem gdy ktoś posłuży się czarem, umieścić na polu tej postaci żeton Portalu. Zamiast normalnego ruchu może przenieść się na dowolne pole gdzie znajduje się jeden z żetonów Portalu, a żeby nie było tak pięknie - i prowadziło do nadużyć - następnie musi ten żeton zabrać na swoją kartę. Z kolei Prastary Dąb, zamiast normalnego podniesienia Siły lub Mocy podczas wymiany trofeów, może umieścić na karcie żeton Wzrostu na wybranej przez siebie stronie (żeton jest obustronny). Strona czerwona to zwiększenie Siły o 1, a niebieska, to podniesienie punktu Mocy o 1 punkt. Dodatkowo każdy żeton Wzrostu to zwiększenie życia o 1 punkt, a na początku tury można tymi żetonami dowolnie manewrować, przewracając na wybraną przez siebie stronę.

Oby pojawiało się więcej stworów którymi będzie można pograć!

Woodland zmienia zasady dotyczące Losu. Otóż każdy żeton ma od teraz dwie strony: Jasną oraz Ciemną. Jasne żetony Losu mają działania identyczne jak niegdyś - możemy powtarzać rzut kością dotyczący naszej postaci. Tymczasem żetony po Ciemnej stronie wpływają na innych graczy, tj. możemy nakazać im powtórzenie jakiegoś rzutu poprzez wydanie jednego z naszych Ciemnych żetonów. Rozpoczynając grę każdy gracz wybiera ile żetonów odwróci na Ciemną stronę, a ile pozostanie na tej Jasnej. Oprócz tego, żetony określają z którą stroną jesteśmy związani, co będzie niezwykle istotne w naszych leśnych przygodach. Jeśli w czasie gry mamy więcej żetonów odwróconych na Jasną stronę, oznaczać to będzie naszą przynależność do "Jasnej strony Mocy" i na odwrót. Istoty które napotkamy w Lesie będą miały do nas różny stosunek, w zależności od naszej afiliacji, np. po pokonaniu w walce przerażającego Fomoriana, będąc po Ciemnej stronie, zyskamy 1 punkt Siły, natomiast jeśli będziemy po stronie Jasnej, mimo wygranej walki zmuszeni będziemy kartę odłożyć (trofeum przepada). Jeżeli będziemy mieli taką samą ilość żetonów Ciemnych i Jasnych ignorujemy tę część karty która dotyczy przynależności i rozstrzygamy ją jak każdą inną "zwykłą" kartę. Jeśli natomiast nie mamy ani jednego żetonu Losu, zawsze musimy zastosować się do dolnego efektu na każdej karcie ze znakami Ciemnej i Jasnej strony (czyli odczytujemy alternatywę która znajduje się na dole karty).

Brownie obrazuje zastosowanie nowych reguł związanych z przynależnością

Kolejna nowość którą wprowadzono to karty Ścieżek. Na początku gry po rozłożeniu planszy, ciągniemy 3 karty Ścieżek i kładziemy je odsłonięte obok planszy. Kiedy wejdziemy do Lasu, bierzemy jedną z tych kart, która będzie oznaczać drogę którą sobie wybraliśmy. Po Lesie będziemy się poruszać na takich samych zasadach jak w poprzednich planszowych dodatkach, a kierunek będą wskazywać nam strzałki. Cóż zatem robi karta Ścieżki? Przede wszystkim musimy zastosować się do widniejącego na niej opisu np. podążając Mistyczną Ścieżką, na początku naszej tury możemy pociągnąć 1 kartę czaru jeśli nie mamy żadnego. Ponadto karta określi nam jak skończyła się nasza podróż jeśli dotrzemy do końca planszy na pole "Poznaj swoje przeznaczenie". Kiedy opuścimy ten region (czyli planszę Lasu), odrzucamy kartę Ścieżki. Świetnie pomyślane! Sprawia, że każda nasza podróż do leśnych gęstwin będzie się różnić.

Widać znajome akcenty - Rusalka (!)

Jeśli jeszcze mało Wam nowości, Woodland oferuje kolejny rodzaj kart: karty Przeznaczenia. Będziemy mogli je zdobyć w czasie naszych leśnych wędrówek i otrzymujmy dzięki nim potężne zdolności (coś jakby nasza karta postaci dostała nowe umiejętności).
Standardowo, w pudełku znajdziemy nowe zaklęcia (niestety tylko 5, z czego 3 się powtarzają), karty przygód (w liczbie 10) oraz karty elternatywnych zakończeń, z czego najciekawiej wygląda Wanderlust, która zmusza nas do dotarcia do końca 3 spośród 4 narożnych plansz. Ot, taka wielka wędrówka w nieznane. Jak przygoda, to przygoda!

Świetny pomysł z tymi kartami Ścieżek

Jakiś czas temu FFG poszukiwało nowych talentów, którzy mieliby świeże pomysły dotyczące m.in. Talismana. Jak widać nowi designerzy zakasali rękawy i dołączyli do burzy mózgów, wymyślając nowe ciekawe rozwiązania. Martwić może jedynie stale powiększająca się liczba komponentów oraz sposób ich przechowywania. Nowe rodzaje kart, nowe żetony - sporo nam się tego zrobiło, a chcąc zagrać ze wszystkimi dodatkami musimy być przygotowani na dobre pół godziny rozstawiania oraz mnóstwo wolnego miejsca. Nie zmienia to faktu, że Talisman: The Woodland to dla mnie najlepszy - tuż obok Miasta - dodatek do Talismana jaki do tej pory wypuszczono. Nie mamy tu do czynienia wyłącznie z nowymi kartami, czy wprowadzeniem regionalnych zasad. Żetony Losu aż prosiły się o rozbudowanie, a dzięki nowym regułom stopień negatywnej interakcji znacznie wzrasta (kolega wyrzucił '6' i za chwilę zyska 2 punkty Siły? Nie tak prędko!). Plansza wygląda obłędnie! Dominuje rzecz jasna zieleń, a im dalej zapuszczamy się w bór, tym bardziej niezwykły i magiczny się on staje, aż do czasu gdy wkraczamy na trzęsawiska i między wyschnięte drzewa. To właśnie tam rozstrzygnie się nasz los. Gorąco zachęcam do kupna lub pre-orderowania polskiej wersji. Nie zawiedziecie się! Magiczny, baśniowy dodatek, niczym Sen Nocy Letniej!




A oto co wśród leśnych gęstwin odnaleźć można

Podróż po takiej krainie to czysta przyjemność

Karty Przeznaczenia, czyli jak jeszcze bardziej podpakować postać

Zieleń dominuje, na planszy i na kartach

Zaklęć niestety nie uświadczymy zbyt wiele

4 komentarze:

  1. Jaki dodatki w pierwszej kolejności warto kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym miał teraz kupować od początku zaopatrzyłbym się w:
      1) Góry - super dodatek dla wczesnego rozwoju postaci
      2) Żniwiarz - uatrakcyjnia rozgrywkę, jest w stanie utłuc zbyt przepakowanych
      3) Podziemia - świetne dla postaci zaawansowanych z dużą Siłą i Mocą
      4) Miasto - idealne jeśli nie macie na co wydawać złoto

      Usuń
    2. Ale las w tym rankingu się nie pojawił. Łezka się w oku kreci gdy wspominam MiM ze sfery. W kolejności którą podałeś będę kupował. Dzięki za pomoc.

      Usuń
    3. Nie, nie pojawił się mimo, że jest lepiej oceniony. Las jest świetnym dodatkiem z wysoką notą z racji kilku wprowadzonych nowości, przepięknej szaty graficznej i super klimatu. Tym samym jest nieco inny niż dodatki które się pojawiły, przez co nota poszła w górę. Zamiast dorzucać kolejne przygody i powielać schemat, zrobili coś nieco innego. Góry, Żniwiarz, Podziemia i Miasto, mimo że troszkę "nudniejsze" są świetne na początek przygody z Talismanem :)

      Usuń