niedziela, 15 maja 2016

Exploding Kittens - recenzja gry

Ilustrowana przez Oatmeala karcianka, która zebrała miliony dolarów na Kickstarterze. Proste zasady i rozgrywka przypominająca trochę rosyjską ruletkę. Wiele osób oczekiwało gry wyjątkowo kiepskiej i lawiny negatywnych recenzji. Jak jest naprawdę? Czy przy Exploding Kittens można się dobrze bawić?

Kickstarterowy hit o wybuchających kociakach

Jeśli zastanawiacie się dlaczego na rynku dostępne są pudełka w dwóch kolorach, słowo wyjaśnienia. Istnieją dwie wersje gry, które różnią się wyłącznie grafikami. Pierwsza z nich (czerwona) jest zdecydowanie mniej - nazwijmy to - hardkorowa pod względem treści grafik i śmiało możemy zagrać w nią po niedzielnym obiedzie u dziadków. Wersja czarna posiada grafikę przez którą dziadkowi spadłyby kapcie, a babcia zakrztusiła kompotem. Mnóstwo fallusów, wulgaryzmy, ekskrementy, czy wymioty - to tylko wierzchołek góry bezeceństw jaką zafundował nam Oatmeal.

Kluczowe karty w grze

Każdy z graczy otrzymuje po 4 losowe karty, oraz 1 kartę Defuse, która jako jedyna w grze może nas uchronić przed wybuchem i przegraną. W czasie swojej tury gracz może zagrać dowolną liczbę kart ze swojej ręki, a następnie ciągnie 1 losową kartę ze stosu. Jeśli wyciągnie kartę Exploding Kitten, przegrywa i odpada z gry (chyba, że ma na ręce kartę Defuse). Zagrywanie kart przed pociągnięciem jest bardzo ważnym elementem gry. Dzięki niektórym kartom możemy np. ominąć etap ciągnięcia karty, podejrzeć 3 karty na wierzchu stosu, negować efekt kart zagrywanych przez przeciwników, a także podbierać karty innym graczom lub nakazać im wykonać 2 rundy pod rząd.

Czym zaskoczyć przeciwników

Specjalnym rodzajem kart są duble. To powtarzające się karty o identycznych symbolach w lewym górnym rogu oraz nie mające żadnego efektu specjalnego opisanego na karcie. Jeśli w czasie rozgrywki uda nam się zdobyć 2 takie karty, możemy zabrać 1 losową kartę dowolnemu przeciwnikowi.

Początek rozgrywki z reguły jest dość spokojny, żeby nie powiedzieć niemrawy. Ot, ktoś podbierze komuś kartę, ktoś podejrzy stos, itd. Zabawa zaczyna się w momencie pojawienia pierwszego eksplodującego kociaka i w miarę gdy gracze zaczynają tracić karty Defuse. Nie zdziwcie się również, jeśli w czasie partii zbierzecie sporą liczbę kart na ręce. Zdarza się to bardzo często i pozwala nam odpowiednio przygotować na ofensywę przeciwników.

Karty które możemy parować (a nawet łączyć w "trójki" przy zasadach zaawansowanych)

W grze zwycięża osoba, której jako jedynej udało się przetrwać. Zasada mówi, iż przed rozgrywką do stosu wtasowujemy liczbę kart Exploding Kittens o 1 mniejszą aniżeli liczba graczy. 
Tytuł ten testowaliśmy w gronie 2-5 i w zasadzie najlepiej sprawdza się właśnie w pięcioosobowym składzie. Partia dla 2 osób jest bardzo monotonna i nabiera rumieńców dopiero pod sam koniec, kiedy gracze zagrywają olbrzymie ilości kart i starają obronić przed atakiem przeciwnika i "odbić piłeczkę". 
Pamiętajcie jednak, iż nie ma tutaj miejsca na żadne skomplikowane manewry i zawiłe taktyki. Geniusze strategii i przeciwnicy losowości nie znajdą tutaj raczej nic dla siebie.

Karty z edycji "czarnej" (nie dla dzieci!)
 
Każdej rozgrywce bez wyjątku towarzyszy mnóstwo śmiechu i emocji, a dzięki braku konieczności rozkładania sporej liczby kart na stole jest to idealny tytuł do baru/pubu/knajpy, a także na plażę. Rozgrywka trwa krótko, a zapoznanie się z zasadami to dosłownie 2 minuty. Sporo z naszych rozgrywek miało niezwykle emocjonujące finały, kiedy w stosie pozostawały 2-3 karty wśród których krył się wybuchający kociak. Dzieje się tak dzięki prostemu, acz skutecznemu elementowi mechaniki. Zasada mówi, aby osoba która rozbroiła kociaka za pomocą Defuse, włożyła go z powrotem w dowolne miejsce stosu. 

Szybka, prosta, tania, idealna na imprezę (można połączyć 2 talie dla większej liczby osób), dająca mnóstwo radości karcianka. To całe Exploding Kittens. Gra, która jest o wiele lepsza aniżeli sporo z nas podejrzewało.

Kostkarniany unboxing i porównanie obydwu decków kart możecie znaleźć TUTAJ.


Wiek: od 8 lat
Ilość graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 15 min.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz