poniedziałek, 13 marca 2017

Machi Koro: Deluxe Edition - recenzja gry

Puszkowa edycja Machi Koro - czyli naszej Metropolii - sygnowana napisem deluxe, to istne trzy w jednym. Zestaw zawiera nie tylko podstawkę, ale i dwa dodatki: Harbor, oraz Millionaire's Row. Wrażenie obcowania z czymś naprawdę wyjątkowym daje nie tylko samo opakowanie, ale i elegancko wyglądający woreczek z naszytą nań nazwą gry. Sprawdźmy co IDW Games nam przygotowało.

Ekskluzywne wydanie Machi Koro - mus dla fanów gry

Ilekroć spoglądam na półkę z grami, na której dumnie spoczywa lazurowa puszka z Machi Koro, myślami przenoszę się do kraju kwitnącej wiśni. Design opakowania zachwyca swą wyjątkowością i wyróżnia tytuł pośród pozostałych planszówek w kolekcji, bijąc natężeniem patyny, grynszpanu, seledynu i lapis-lazuli. Proste kształty urzekają i w jakiś niesamowity sposób podkreślają baśniowy klimat dalekiego Wschodu.

Fragment 3-osobowej rozgrywki

Nie muszę dodawać, iż pierwsze wrażenia są doprawdy porywające i wywołują uśmiech na twarzy. Ciąg dalszy przyjemnych doznań tuż po otwarciu wieka, czego głównym sprawcą śliczny materiałowy woreczek do którego będziemy mogli schować monety. Dodatkowo, edycja deluxe zawiera specjalną kartę Convention Centre, którą znaleźć można wyłącznie w tym wydaniu gry.
Ważnym aspektem jest tutaj cena zestawu, która specjalnie nie uszczupli naszego konta i - biorąc pod uwagę obecność podstawki i dwóch dodatków - jest absolutnie do przełknięcia, nie przekracza bowiem kwoty jaką zapłacimy za średniej wielkości planszówkę.
Szczegółowy unboxing edycji deluxe znajdziecie TUTAJ.

Otwieramy puchę!

Słowo ostrzeżenia dla osób które nie przywykły do obcowania z edycjami "puszkowymi". Machi Koro jest dość podatne na wszelkiego rodzaju zarysowania i zadrapania, toteż miejcie to na uwadze, zwłaszcza jeśli w domu macie małe dzieci. Drugą sprawą jest konieczność postawienia gry na półce w pozycji poziomej. Jeśli tego nie zrobicie, karty spoczywająca w wyprasce zwyczajnie się wysypią i zmieszają z tymi z innych zestawów/dodatków. Obydwie kostki - w równie ślicznych kolorach jak samo pudełko - mają jedną customizowaną ściankę, będącą odpowiednikiem cyfry '1', a na której widnieje szczyt góry.

Lokacje podstawowe

W Machi Koro gracze wchodzą w role burmistrzów, których celem jest zbudowanie 4 lokacji specjalnych. Aby to uczynić niezbędne jest jednak pozyskanie środków, czyli monet. Każdy gracz rozpoczyna rozgrywkę zaledwie z 2 kartami bazowymi, opatrzonymi numerami na samej górze. Nowe lokacje stawiać będziemy po zebraniu niezbędnych funduszy, a ich karty pozyskiwać na zasadzie draftu z puli głównej (kto pierwszy, ten lepszy). W swojej turze każdy gracz rzucać będzie kostką (lub kostkami) sześciościenną. Tuż po wykonaniu rzutu wszyscy gracze sprawdzają czy któraś z ich kart przyniesie zysk, bazując na wyrzuconym wyniku. Kolor kart odgrywa ważną rolę i po części sprowadza się do następujących prawideł:

Karty zielone dają dochód wyłącznie osobie która rzucała kostką
Karty niebieskie dają dochód z "banku" wszystkim osobom, bez względu na to kto rzucał
Karty czerwone zabierają monety graczowi, który wyrzucił dany wynik
Karty fioletowe z kolei są zróżnicowane

Instrukcja trzyma poziom wydania

Osoby niezaznajomione do tej pory z tym tytułem zdążyły zauważyć, iż sporą rolę odgrywać tu będzie losowość. Wszak od wyniku rzutu kostek będzie zależał nasz przychód i wyłącznie od kaprysów losu zależeć będzie nasz sukces. Szczęściu możemy jednak starać się nieco dopomóc, obierając jedną z taktyk. Tym oto sposobem możemy zbierać karty 2, maksymalnie 3 rodzajów i liczyć na spory przychód gotówki w momencie gdy oczekiwany przez nas rezultat w końcu wypadnie, bądź zbudować pokaźny wachlarz zróżnicowanych lokacji i czerpać mniejsze zyski, lecz zdecydowanie częściej.

A to już sam woreczek, będący popularnym planszówkowym dodatkiem w wielu grach

Nauka gry zajmie dosłownie chwilkę i nie nastręczy problemów nawet 8-latkom - sprawdzone w praniu ;) Przepiękna, naszpikowana ilustracjami i przykładami instrukcja bezboleśnie przeprowadzi nas przez tajniki gry krok po kroku.
O żadnym downtime nie możemy nawet wspomnieć, gdyż tury nadchodzą jedna po drugiej, a wszyscy gracze są żywo zainteresowani każdym rzutem i turą każdego z graczy, jako że stale istnieje szansa zarobku. W miarę upływu czasu nasza metropolia będzie się rozrastać, a my będziemy inkasować coraz to większe zastrzyki gotówki. Tylko po to, aby wydać je na nowe inwestycje. 

Aby uaktywnić te lokacje wymagany jest rzut dwiema kostkami

To, czy szybko zaczniemy stawiać lokacje końcowe, zależy wyłącznie od nas. Ich koszt zaczyna się od zaledwie 4 monet, a kończy na 22. Oczywiście, każda z nich posiada również swoją umiejętność specjalną:

✽ Stacja kolejowa - (koszt: 4) Pozwala rzucać dwiema kostkami
✽ Centrum handlowe - (koszt:10) Dwa wyszczególnione rodzaje lokacji zarabiają +1 monetę
✽ Park rozrywki - (koszt: 16) Jeśli wyrzucimy dubla, mamy nową kolejkę
✽ Wieża radiowa - (koszt: 22) W każdej turze możemy ponownie rzucić naszymi kostkami, jeśli nie jesteśmy zadowoleni z rezultatu

Ja widać, łączna liczba monet niezbędna do wybudowania wszystkich lokacji specjalnych - a tym samym zwycięstwa - wynosi 52. Sporo, jednak mając rozbudowaną infrastrukturę, zarobek przychodzi bardzo szybko.

Dołączone do pakietu dodatki znacznie urozmaicają rozgrywkę (tu: żetony renowacji z MR)

Słowo o dodatkach, które inkorporowano do edycji deluxe, tworząc tym samym niezbędnik i wydanie marzeń każdego fana Machi Koro.

Rozszerzenie Harbor usuwa z gry statyczne i nie ulegające zmianom draftingowe decki, z których kupowaliśmy nowe lokacje i wprowadza więcej różnorodności. Ot, po prostu tasujemy i losujemy karty dostępne do zakupu. Rzecz jasna dochodzą również nowe karty, w tym te specjalne, np. Lotnisko o koszcie 30 monet (!). Spora część z nich jest po prostu wyśmienita i nie wyobrażam sobie bez nich żadnej partii w Metropolię. Dla osób nie posiadających edycji deluxe, Harbor dodaje możliwość gry dla piątego gracza. Niestety nasza rozgrywka ulega wówczas przedłużeniu.

Dodatek Millionaire's Row, jak sama nazwa wskazuje, dodaje do rozgrywki karty zapewniające nam spory profit. Osoby które nie posiadają dodatku Harbor, zapoznają się tutaj z identycznym sposobem początkowego, randomowego rozlokowania kart. Ogromnie zwiększa to regrywalność w porównaniu do podstawki, w której mamy identyczny zestaw kart do zakupienia. Generalnie gra bez jakichkolwiek dodatków jest niczym łowienie ryb w przydomowym ministawie - dość mocno wyprana z emocji. Drugą nowością dodatku są żetony renowacji, mające na celu zapobiegać eksploatacji najlepszych kart. A takie właśnie super karty wchodzą w skład tego rozszerzenia. Po skorzystaniu z takiej super karty kładziemy na niej żeton renowacji. Przy następnej próbie uruchomienia karty musimy najpierw ściągnąć z niej żeton. Millionaire's Row to kolejne, solidne rozszerzenie które zdecydowanie warto mieć.

Machi Koro - jedni kochają, inni nie chcą o niej słyszeć

Pomimo, iż losowość w grze jest bardzo znaczna, Metropolia jest jedną z najprzyjemniejszych gier rodzinnych do której zasiadamy. Szybkość i prostota rozgrywki, gigantyczna regrywalność (jeśli gramy z dodatkami), zerowy downtime, unikalna oprawa graficzna i spory fun jaki płynie z gry. Niestety niektórzy gracze szybko mogą zrazić się do tego tytułu, w momencie gdy ich misternie sklecona strategia bierze w łeb i zostają ograni przez 8-letnie dziecko, dokonujące swych inwestycji dość randomowo. Partie 3 oraz 4-osobowe są zdecydowanie tymi preferowanymi. Naprawdę nie ma większego sensu przedłużać, bądź co bądź mocno losowej rozgrywki, do granic absurdu, a tym samym powodować niepożądane zniechęcenie. Machi Koro z założenia miało być szybką, przyjemną rozrywką i taką ją pozostawmy.

Czy jest sens zaopatrywać się w edycję deluxe, w momencie gdy posiadamy zestaw podstawowy z dodatkami? Tylko jeśli jesteście ogromnymi fanami gry, lub w celach czysto kolekcjonerskich. Jeśi natomiast dopiero macie ochotę rozpocząć swą przygodę z Machi Koro, jest to bez wątpienia najlepsza edycja dostępna na rynku, a do tego w bardzo przystępnej cenie!


Wiek: od 8 lat
Ilość graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 30-60 min.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz