niedziela, 30 września 2018

Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork - recenzja gry

  Wydawnictwo 
REBEL

2018
ROK WYDANIA


Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork ZŁOŻONOŚĆ ✳✳✳
Ticket to Ride: New York (ang. edycja) WYKONANIE
GRA RODZINNA  KLIMAT
LICZBA GRACZY: 2-4 INTERAKCJA
CZAS GRY: 10-15 min. LOSOWOŚĆ
WIEK: 8+ REGRYWALNOŚĆ
DESIGNER: Alan R. Moon SKALOWALNOŚĆ
INNE GRY AUTORA: Ticket to Ride, Diamenty  
MECHANIKA/ROZGRYWKA:
BUDOWA SIECI POŁĄCZEŃ TRANSPORTU
ZARZĄDZANIE RĘKĄ
DRAFTING
ZBIERANIE ZESTAWÓW



OCENA


W TELEGRAFICZNYM SKRÓCIE

Skrócona wersja oryginału - hitu, w którym gracze tworzą sieć połączeń pociągów między punktami na mapie. Proste zasady i mnóstwo możliwości do kombinacji. W edycji Nowy Jork partię można rozegrać już w 10 minut, a niewielka mapa czyni grę niezwykle przystępną dla najmłodszych. Tym razem punkty bonusowe zdobywamy za połączenia między atrakcjami turystycznymi.



CIEKAW(k)OSTKA

Gra obsypana niezliczonymi nagrodami - w tym prestiżowym Spiel des Jahres - i z mnóstwem przeróżnych edycji (w tym takich, które koncentrują się na jednym kraju), w tym wersja karciana, a także świetna aplikacja (RECENZJA)


Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork to przeniesienie doskonale znanego nam hitu na ulice amerykańskiej metropolii. Tym razem tworzyć będziemy połączenia między landmarkami Nowego Jorku - okręgu Brooklyn, siedzibą ONZ, Wall Street czy Chinatown. Za znaczniki służyć będą miniaturowe figurki pojazdów, z kultowymi żółtymi taksówkami na kartach w postaci jokerów. Znacznie mniejsza mapa pozwala na ekspresowe partie.

ZASADY
Każdy z graczy otrzymuje na rękę 2 losowe karty pojazdów, oraz 2 losowe bilety wskazujące nam nasz cel, czyli 2 punkty na mapie które będziemy chcieli połączyć. Połączenia realizujemy odrzucając z ręki karty pojazdów w kolorach odpowiadających tym na mapie. W naszej turze mamy 3 możliwości: dociągnięcie nowych kart pojazdów na rękę (drafting odkrytych kart, lub pociągnięcie "w ciemno" ze stosu), zrealizowanie połączenia, lub pociągnięcie nowych biletów. Punkty otrzymujemy za każde wystawione połączenie - im dłuższe tym więcej pkt. - zrealizowane bilety, oraz każdę połączenie pomiędzy atrakcjami turystycznymi Nowego Jorku.

WRAŻENIA Z ROZGRYWKI
Uproszczona zabawa na skurczonej mapce wcale nie musi się równać miałkości rozgrywki. Jeśli mamy ochotę na baaardzo szybką partyjkę naszej ukochanej planszówki - ta edycja to spełnienie marzeń. Co ciekawe, nadal jest tu miejsce na strategiczne posunięcia, chwile przemyślenia, oraz blokowanie przeciwnika. Z racji niewielkiej liczby znaczników jakimi dysponujemy, musimy niesamowicie oszczędnie i z rozsądkiem stawiać połączenia. Jedno nieprzemyślane, dłuższe połączenie, może pozbawić nas odhaczenia pod koniec gry któregoś z biletów. Na szczęście (lub nieszczęście) brak realizacji ticketa zdarza się bardzo rzadko i ma miejsce głównie przy grze 4-osobowej, gdy mapka szybko zaczyna być upstrzona różnokolorowymi taksówkami. Zawiodłem się odrobinę na osławionych atrakcjach turystycznych, o których powiedziano mi jeszcze przed pierwszą partią zanim otrzymałem swój własny egzemplarz gry. Liczyłem na coś bardziej spektakularnego, tymczasem owe punkty za atrakcje otrzymujemy łącząc niektóre z punktów na mapie, ot i cała filozofia. Z drugiej jednak strony zostało to tak sprytnie przemyślane, aby nawet te z pozoru słabo punktujące 1-liniowe połączenia przynosiły jakieś dodatkowe korzyści - plus dawały opcję blokady przeciwnika, zmuszając go do tworzenia okrężnego połączenia. Jedno przedwczesne wystawienie określonego połączenia lub pobranie odpowiednich wagonów może sprowokować przeciwników do nagłej blokady - to się nie zmieniło i za to między innymi uwielbiam serię. Dzięki temu również dorośli gracze mogą mieć sporo funu w trakcie rozgrywek familijnych.

Osobna kwestia to wygląd nowego TtR-owego pudełka i jego zawartości. Otrzymujemy niezwykle elegancką edycję z przepiękną wypraską, przednią jakością komponentów, oraz przydatne dodatki w postaci woreczków strunowych, ołówka, oraz klimatycznego blankiecika podzielonego na sekcje, na którym to zaznaczamy punktację. Front pudełka trzyma klimat i momentalnie przenosi nas na ulice amerykańskiej metropolii, bijąc równocześnie po twarzy barwami flagi USA. Krótka instrukcja utrzymana jest zaś w formie przewodnika turystycznego, dodając kolejne punkty do klimatu, który jeszcze przed rozpoczęciem partii buduje niesamowitą otoczkę. Lepiej chyba być nie mogło!

PRZEMYŚLENIA
Wsiąść do Pociągu to klasyk, który powinien znajdować się w domu każdego szanującego się planszomaniaka. Liczba przeróżnych edycji pozwala nam na wybór tej najwłaściwszej dla nas. W przypadku omawianego dziś Nowego Jorku, tytuł ten jest skierowany głównie dla rodzin oraz młodszych odbiorców, z racji krótkiego czasu rozgrywki i niewielkich rozmiarów mapy. A jeśli chcemy bardziej tęgą pod względem bloków partię, wówczas zasiądźmy do gry we 4 osoby i urządźmy małe, pociągowe battle royale ;)

DLA KOGO
Dla rodzin
Dla fanów serii którzy chcą mieć w kolekcji fillerową wersję hitu
Dla amerykofilów


LINKI

POLSKA STRONA GRY

STRONA GRY NA BOARDGAMEGEEK

PLUSY
Błyskawiczne partie w hitowy tytuł
Doskonałe wydanie i przepiękna wypraska
Dodatki w postaci woreczków strunowych, ołówka i notesu
Sprytnie rozlokowane możliwości połączeń
Instrukcja przypominająca przewodnik turystyczny
Świetna skalowalność
Kultowe żółte taksówki jako jokery
Obok Nordic Countries bodaj najbardziej klimatyczny TtR
Szybki setup
TtT jako filler? Ja to kupuję!

MINUSY
Niezbyt oryginalne punkty bonusowe
Dość ciężko jest niezrealizować bilet (dla niektórych to plus)
Lekkie wrażenie niedosytu gdy jesteśmy przyzwyczajeni do nieco dłuższych partii
 

Serdeczne podziękowania dla wydawnictwa REBEL, za udostępnienie gry do recenzji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz